Sunday 16 August 2015

Amalan Wajib Selepas Memberus Gigi - Flossing

oleh Sturdevant

Assalamualaikum semua!

Anda tahu apa itu flossing? Pernah nampak orang masukkan benang berwarna putih dalam mulut (sambil tersengih di hadapan cermin)?


Itulah namanya flossing. Ia adalah salah satu cara untuk membersihkan gigi selain menggunakan berus gigi. Flossing ni sangat penting dalam proses membersihkan gigi.

Kenapa?
Sebab berus gigi hanya sampai dekat permukaan gigi depan dan belakang dan tidak berkesan untuk membersihkan sisa-sisa makanan yang ada di celah-celah gigi. Di sini lah datangnya fungsi floss untuk membersihkan permukaan di antara gigi.

Ingat, berus gigi dan floss haruslah bekerjasama untuk membersihkan gigi. Berus gigi sahaja tidak cukup begitu juga flossing sahaja tidak cukup. Untuk mereka yang baru mula nak flossing, pendarahan pada gusi adalah perkara biasa untuk sesetengah orang. Mungkin gusinya inflamed sebab sisa-sisa makanan dan plak biasa berkumpul disitu, dan akan menyebabkan gusi mudah berdarah. InshaAllah dengan mengamalkan flossing, inflammation dan pendarahan pada gusi akan berkurangan.

Apa akan terjadi kalau tak floss?

  1. Perhimpunan sisa-sisa makanan dicelah gigi --> pembentukan plak --> gusi membengkak (radang / inflamed) --> mudah berdarah semasa memberus gigi, peningkatan risiko untuk radang gusi (gingivitis)
  2. Plak yang terkumpul juga boleh menyebabkan gigi berlubang! Hah!

Secara umumnya, floss ada beberapa jenis, antaranya :

Regular Floss

Floss picks

Dan ini..

Oral Irrigator

Sumber: http://www.jeffersondentalclinics.com/blog.html/2014/08/21/the-different-types-of-floss-and-how-to-floss-properly/

Penulis pun baru tahu tentang kewujudan oral irrigator ini. Rujukan di atas ada menyebut:
“An oral irrigator (also known as a dental water jet) is a flossing device that uses a stream of pulsating water to remove plaque and food particles between teeth. It’s a new form of flossing that not only removes plaque, but improves your gingival health. The machine has a water reservoir that connects to a device resembling a toothbrush.”

Menarik kan?

Tapi saya pasti, ianya lebih mahal. Kebiasaanya orang menggunakan jenis floss yang pertama. Ada juga sesetengah orang yang menggunakan jenis floss yang kedua tapi berdasarkan pengalaman saya, walaupun agak senang digunakan, floss jenis ini benangnya lebih tebal dan agak sukar untuk masuk di celah-celah gigi yang ibarat isi dan kuku. Malah ada pengalaman orang sekitar saya yang tercabut restoration! Saya pun tidak pasti sama ada ianya salah si tukang gigi ataupun floss. Eheh. Pastinya ia bergantung pada keselesaan dan preference pengguna itu sendiri.

Regular floss ada cara penggunaannya sendiri. Tanpa teknik yang betul, penggunaannya akan jadi kurang berkesan.

Sumber: www.personalcaredentistry.com
Gigi adalah anugerah. To be able to clean our teeth is also a nikmat. Jagalah sebaik mungkin sebelum ia pergi tak kembali.

Dan memandangkan tahun depan kita (batch eximius) akan berdepan dengan pesakit sebenar (dan bukannya si dummy), lebih baik kiranya kita sebagai ‘doktor gigi’ untuk terlebih dahulu memperbaiki kebersihan mulut kita. Tambahan pula, kita juga yang akan memberi nasihat dan saranan kepada pesakit :) nanti nak terangkan kat patient pun senang sebab kita dah biasa buat. Alah bisa tegal biasa!

Anda mampu mengubahnya!

Senyum.

No comments:

Post a Comment